lördag 4 februari 2012

Jakten på gösen

Patrik med årets första gös
I år har jag som personligt mål att försöka ta en riktigt stor gös. Jag har alltid fascinerats av gösen och det finns mycket mystik kring denna art och att fånga en riktig storgös har länge funnits på önskelistan.  Förut fiskade jag riktigt mycket gös och jag har tillbringat massor av tid bakom årorna eller jiggspöet men ändå har gammelgösen gäckat mig genom åren.  I år ska jag satsa på riktat gösmete i öppet vatten men jag och Patrik tjuvstartade jakten för två veckor sedan i en känd gössjö i stockholmsområdet. Dagen kunde knappt börjat bättre då en gös smällde närmast omgående på Patriks grejer.
Gösdrill i gryningen

Tyvärr blev dagens enda gös. Vi fick däremot ett gäng gäddsnippor som höll uppe spänningen under dagen. Dagens roligaste händelse för mig var när en två och halv kgilos gädda sög tag i min abborrbalans pirk och bjöd upp till en rolig dans på mitt nya storabborrspö.
Pimpelgäddan


Men efter lunch drog ett rejält snöoväder in och döda fisket totalt. En sak är säker jakten på gammelgösen kommer fortsätta.

Snöstorm

Inga kommentarer: