måndag 23 januari 2012

Världens bästa flugor

Jag har precis införskaffat en ny flugask som jag ska fylla inför nästa säsong.  Tanken är att denna ask ska täcka allt mitt havsörings-, regnbågs- och fjällfiske.  I och med detta har jag tagit mig en funderare över vilka flugor som är världens bästa flugor för dessa fisken. En sak är säker det är att svaren är fler än vad det finns flugfiskare. Jag har i alla fall kommit på några måsten i min ask, några bra att ha och en del platser som fortfarande är vakanta och som vinterns flugbindning får bestämma vad dessa ska fyllas med.  Mina flugor har några saker gemensamt. De ska fiska bra, de ska gå snabbt att binda och dessutom skadar de inte om de är snygga att se på. Men funktionalitet framför utseende. Flugorna är avskalade på detaljer som böjda ben med rätt antal leder. I material väg använder jag både syntet och naturmaterial. Med dagens syntet material kan man göra ruggigt snygga flugor som ser otroligt naturtrogna men det går inte att komma ifrån att många naturmaterial är otroliga fiskmagneter och inte går att ersätta lätt. I ett gäng blogginlägg ska jag gå igenom min flugask. Först ut är en baitfish fluga. 

STF – Baitfish



En näve stf-baitfish (tog mindre än en timme att binda)
Detta är en av mina favoritflugor. Fiskar bra, ser snygg ut både i vattnet och i asken samt lätt att binda. Jag binder den både oviktad eller med en guldskalle (dock inte bara guld utan även silver och svart) längst fram.  Oviktad så svävar den närmast fram medans med guldskallen får den en mer jiggande gång. Materialet finns i massa färger och går dessutom lätt att färga med speciella tuschpennor. Fungerar på havsöring, regnbåge, fjällöring ja till och med stor harr.
Material som krävs för min rosa version.

Krok: Kortskaftad krok med rakt öga. Jag använder kamasans metkrok.
Kropp: Stf i valfri färg. Här rosa och vit. Angel hair och liknande material fungerar också.
Ögon Epoxy ögon som limmas fast med gel superlim.
Vikt: 4 mm Guldskalle (Valfritt)



Bindbeskrivning: Metkrokar är ofta böjda. Börja med att böj de försiktigt i sidled så den blir rak.
Valfritt: Börja med att trä på guldskallen om ni vill ha flugan viktad. Här gör vi en viktad. Fäst sedan tråden och gå längst ner på skaftet.

Ta en liten bunt stf i den färg underkroppen ska vara och bind in den pekande bakåt .


Ta en till bunt i samma färg . Fluffa upp det till en fluffig boll.


Bind fast den på mitten, vik allt bakåt och säkra med ett par varv med bindtråden.







Dra med saxen igenom för att ha av eventuellt dubbelvikta strån. 


Bind fram till mitten på kroken ta en till bunt stf av samma färg dock lite större och gör en boll och bind in den på samma sätt. Gå fram nästan längs fram och gör om proceduren med en lite mindre boll i samma färg.


Ta nu stf i ryggfärgen, här rosa. Bind in en bunt på pekande rakt bak över hela ryggen. 

Ta sen och bind in en boll i ryggfärgen längst fram på samma vis som övriga.

Dra igenom med saxen så att dubbelvikta strån går av. Du kan även frisera flugan genom att nypa/ dra av strån med fingrarna för att få till önskad form. Tunnare flugor simmar ofta bättre. flugan på bilden är relativt tjock.

Såhär ska flugan se ut när den är färdig bunden. Nu ska den pimpas lite.
 Limma fast ögon. Måla detaljer med en tuschpenna om så önskas,

 
Klar!