lördag 4 februari 2012

Lila är det nya rosa!?

Mina nya lila flugor :-)
Tidigare i veckan plingar det till i mobilen. Det var Jonas som skickade över en bild på några lila ESL (egg sucking leech) som han hade bundit upp för en tur till Norrbyströmmen. Jag fick ett stort smail på läppen när jag såg bilden då jag själv varit inne på lila flugor den senaste veckan. För en vecka sen var jag inne Stockholms flugfiskecenter och handla lite flugbindning. Där bland hyllorna hittade jag en påse med lila stf-dubbing. Det var något speciellt med den lila kulören som fångade min blick. Självfallet fick det bli en påse av detta fina material. Lila är inte en färg jag använt mig så mycket av men jag har tidigare haft bra fiske på en lila myggpuppa vid regnbågsfiske och en lila svart fluga bunden på karpkrok gav bra resultat för mig vid laxfisket inne vid strömmen för två år sen. Annars är min erfarenhet av lila ganska begränsad men måste medge att jag tror stenhårt på denna färg. Lila var bland annat en väldigt väl omtalad som en fångstgivande färg på Ljungans havsöringar för några år sedan. Dessutom är lila nog den mest populära färgen för steelheadsfiskrna på andra sidan atlanten och tydligen även för tarponfiskare om man ska tro visa sidor på nätet.


Jonas flugor fick provsimma redan på onsdagen och resulterade direkt i par i bågar i en vak i Norrbyströmmen. Inspiration hos Jonas kom från senaste numret av flugfiskefeber har det visat sig.  Själv råkade ovetande plocka upp ett ex av denna lite senare i veckan. I denna tidning ägnas många sidor till att hylla lila som enastående färg på våra flugor. Skönt med lite hyllning i fiskepressen till andra färger än pattegrisen ljusrosa färg. 

Fråga är om lila är den nya rosa, en ny modefärg i den undre världen. Hur som så har även jag lite lila i asken numera i form av ett gäng lila-svarta baitfish flugor och även lila myggpuppor. Dessa ska testas på strömhultbågarna om drygt en och en halv månad. Gäller ju att hänga med i modet.

.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Lila är det nya svarta, helt klart!
Clean pic du fick till :-)

Lasse lax sa...

lila är så coolt havsöring båge o sik tycker likaså..